Romanen är död. Jag vet, det är en sliten iakttagelse men icke desto mera sann. Om den svenska kultureliten gav den samtida skönlitteraturen en tiondel av den uppmärksamhet som de just nu ägnar en tv-serie om norska gymnasieungdomar som hooker, kødder och krangler, hade jag varit villig att utropa en guldålder för den berättande prosan.
Men så är inte fallet, och med risk för att bli tjatig beror detta på att den traditionella epiken har förlorat sin magi. Allt känns redan taget; vi gäspar åt de slitna grepp och klichéer som oundvikligen bankar på dörren så fort en författare försöker väva ihop en effektfull story. I många recensioner av samtida romaner ser jag en underliggande kritik mot just "intrigmakeriet", som avfärdas som onödigt eller överflödigt.
отсюда: http://www.expressen.se/kultur/fantasi-pa-tomgang-ger-klassiker-nytt-liv/
Роман мертв. Я знаю, что это "легко сказать", но тем не менее это так. Если шведская культурная элита дала бы современной литературе одну десятую часть того внимания, какое они в настоящее время посвящают телесериалам о норвежских студентах средней школы, проститутках, kødder и krangler( не знаю то это такое- примечание моё) я бы был готов объявить золотой век повествовательной прозы.
Но это не так, и рискуя повториться, это происходит потому, что традиционный эпос потерял свою магию. Все уже применено: мы зеваем на изношенное сцепления и клише, которые неизбежно стучат в дверь, как только писатель пытается сплести вместе поразительную историю. Во многих обзорах современных романов я вижу основную критику правильного "intrigmakeriet", уволенного за ненадобностью или излишним.
Вот так вот. Сериалы достали даже шведов. Но это потому, что "читать нечего", о как! )))))